Projekt "Zawodowcy na topie" realizowany w ramach programu Erasmus+ Akcja 1.Mobilność edukacyjna w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe. Nr projektu 2022-1-PL01-KA121-VET-000052986
Od 13 do 30 marca 2023 grupa 18 uczniów naszej szkoły, pod okiem 2 opiekunów merytorycznych, p. Martyny Michałczak-Bojkowskiej i p. Małgorzaty Plesińskiej, uczestniczyła w stażach zawodowych w Grenadzie w Andaluzji, w południowej Hiszpanii.
Uczniowie wyjechali na staż realizując Projekt "Zawodowcy na topie" w ramach programu Erasmus+, Akcja 1.Mobilność edukacyjna w sektorze Kształcenie i szkolenia zawodowe.
Projekt zapewniał wszystkim sprawiedliwy i równy dostęp, szczególnie wspierał osoby o mniejszych szansach. Wzięli w nim udział uczniowie ze wszystkich 3 szkół: Technikum Nr 10, Branżowej Szkoły I stopnia i Branżowej Szkoły II stopnia.
Przed wyjazdem uczniowie zrealizowali szereg działań przygotowawczych, w tym kursy językowe hiszpański i angielski zawodowy, przygotowanie pedagogiczne, BHP.
Długo wyczekiwana podróż do Hiszpanii rozpoczęła się na lotnisku w Balicach w Krakowie.
Po prawie 4 godzinnym locie grupa znalazła się w Maladze, a stamtąd przejechała autokarem do Grenady.
Wszyscy zamieszkali w kampusie uniwersyteckim Xior.
W czasie prawie 3 tygodniowego pobytu, uczestnicy zrealizowali staże zawodowe, co podniosło ich kwalifikacje. Uczniowie z branży spożywczej poznali nowe technologie i techniki cukiernicze i piekarskie. Mieli okazje uczestniczyć w produkcji tradycyjnych dla Hiszpanii wyrobów. Uczniowie z branży weterynaryjnej zapoznawali się z zasadami opieki i pielęgnacji zwierząt, mogli porównać te doświadczenia z praktykami odbywanymi w kraju. Poznali tajniki pracy w klinice hiszpańskiej, pracy w zakładach groomerskich, w gospodarstwie i stadninie koni i kucyków.
Opiekunki miały możliwość odwiedzenia wszystkich miejsc praktyk i obserwacji pracy uczniów.
Uczniowie poznali hiszpańskie systemy pracy, nauczyli się samodzielności i funkcjonowania w obcym kraju.
Równocześnie w czasie wolnym, czyli w niektóre popołudnia i w weekendy wszyscy uczestnicy poznawali kulturę i historię Hiszpanii.
Wycieczki po mieście z przewodniczą Gosią, pozwoliły poznać historię miasta Grenady, obejrzeć ważne i piękne miejsca, obiekty, dzielnice. Spacery uliczkami w centrum miasta, punkty widokowe, okolice katedry, dzielnica Albaicin to niezapomniane miejsca.
Plac o nazwie Plaza Nueva, pod którym przepływa rzeka Darro, z licznymi restauracjami, kawiarenkami, sklepami z pamiątkami i dużą liczbą turystów był miejscem często odwiedzanym przez uczestników.
W pierwsze niedzielne popołudnie grupa miała okazję odwiedzić niezwykłą Twierdzę Alhambra, wpisaną na listę światowego dziedzictwa UNESCO.
Przewodniczka przedstawiła historię tego miejsca. Alhambra to warowny zespół pałacowy, zbudowany w XIII wieku, będący twierdzą mauretańskich kalifów.
Przez wielu Alhambra uznawana jest za najpiękniejszy arabski pałac na świecie. Wszyscy uczestnicy byli pod wielkim wrażeniem tego miejsca.
Grupa uczestniczyła również w 2 wycieczkach do miejscowości nad Morzem Śródziemnym.
W pierwsza sobotę wraz z grupą z Warszawy, uczniowie pojechali do pięknej miejscowości, leżącej niecałą godzinę od Granady, o nazwie Torrenueva Costa.
Z punktu widokowego na skałach roztaczał się przepiękny widok na morze, plażę z palmami i całe wybrzeże.
W kolejną niedzielę odbyła się wycieczka do Malagi, andaluzyjskiego miasta na wybrzeżu Costa del Sol.
W mieście tym urodził się wybitny artysta Pablo Picasso.
Przewodniczka Kasia, opowiedziała wiele ciekawostek o tym mieście, poprowadziła grupę uliczkami Malagi w pobliżu pięknej katedry.
Malaga to miasto pełne historycznych zakątków, takich jak Alcazaba, jedna z największych mauretańskich fortec w Andaluzji, skąd wszyscy podziwiali pięknie widoki na całe miasto.
Ostatnie chwile w tym mieście, uczestnicy spędzili na jednej z plaż.
Temperatura sprzyjała opalaniu, ale na kąpiel w morzu nie było wielu chętnych.
Otwarcie się na poznawanie innych kultur, to również udział młodzieży i opiekunów w spektaklu Flamenco, występ pełen muzyki, śpiewu i tańca andaluzyjskich Romów. Tradycja Flamenco pochodzi właśnie z Andaluzji.
Piękne miasto sprzyjało pieszym wycieczkom. Uczniowie i opiekunki starali się prezentować postawy proekologiczne - chodzili często pieszo zamiast używać środków komunikacji.
Mieszkania w kompleksie uniwersyteckim sprzyjały w samodzielnemu funkcjonowaniu, uczestnicy sortowali śmieci, ograniczali zużycie plastiku.
Wyjazd młodzieży do Hiszpanii to niezwykłe doświadczenie, które pozostanie na długo w pamięci wszystkich uczestników. Młodzież otworzyła się na poznanie innych kultur, nauczyła się funkcjonować w obcym kraju, stała się samodzielna zarówno w miejscach pracy jak i we wszystkich sytuacjach codziennych.
Staże zawodowe podniosły kwalifikacje uczniów, zwiększyły ich konkurencyjność na przyszłym rynku pracy polskim i międzynarodowym. Na zakończenie staży uzyskali od swoich pracodawców listy referencyjne. Uczestnicy zaprzyjaźnili się z opiekunami w miejscach praktyk.
Codzienna praca w firmach, wycieczki, samodzielne poruszanie się po mieście, pozwoliły uczniom kształtować kompetencje językowe, zarówno w języku stażu – angielskim, jak i w języku hiszpańskim.
Uczestnicy mieli szansę kształtować postawy proeuropejskie korzystając z tak wielu możliwości projektu współfinansowanego przez UE.
Poznali w Granadzie studentów hiszpańskich oraz rówieśników z innych polskich miast, którzy przebywali również na stażach zawodowych.
Wszyscy będą również wspominać wspaniały klimat Grenady. Słońce, błękitne niebo, rosnące w tak wielu miejscach drzewka pomarańczowe dodawały uroku w poznawaniu tego miasta.
Znane w Hiszpanii przysłowie mówi: „Kto nie widział Grenady, ten nic nie widział.”
I chyba coś w tym jest? ☺